Opis projektu Erasmus+ "PRACA-PARTNERSTWO-PRZYSZŁOŚĆ"

 

Erasmus+ to program umożliwiający uczestnictwo w wymianach międzynarodowych, finansowanych przez Unię Europejską. Erasmus+ dotyczy m. in. wyjazdów na praktyki dla uczniów szkół branżowych. 

Standardy jakości Erasmusa:

Włączenie i różnorodność: beneficjenci muszą przestrzegać zasad włączenia  i różnorodności we wszystkich aspektach swojej działalności, a także zapewnić sprawiedliwe i równe warunki dla wszystkich uczestników. Tam, gdzie  to możliwe organizacje powinny aktywnie angażować uczestników o mniejszych szansach.                      W tym celu organizacje powinny maksymalnie wykorzystać narzędzia i środki finansowe przyznane w Programie.

Działania nienaruszające równowagi ekologicznej i odpowiedzialność  za środowisko: beneficjenci zobowiązani są do promowania odpowiedzialnych  i przyjaznych dla środowiska zachowań wśród uczestników. Organizacje, wykorzystując fundusz przyznany w ramach wsparcia na podróż powinny dążyć do tego, aby wybierać jak najbardziej ekologiczne środki transportu.

 Edukacja cyfrowa – w tym współpraca wirtualna, mobilność wirtualna i mobilność mieszana: organizacje powinny wykorzystywać nowoczesną technologię i innowacyjne metody uczenia się, aby usprawnić swoją współpracę  z organizacjami partnerskimi oraz jako uzupełnienie fizycznych działań mobilnościowych. Beneficjenci powinni w jak największym stopniu wykorzystywać do tego celu narzędzia cyfrowe, platformy internetowe i inne możliwości jakie gwarantuje Program.

Aktywne uczestnictwo w sieci organizacji Erasmus: jednym z celów Programu jest wspieranie rozwoju Europejskiego Obszaru Edukacji. Beneficjenci powinni dążyć do tego, by stać się aktywnymi członkami sieci Erasmusa, na przykład przez przyjmowanie uczestników z innych krajów lub uczestniczenie w wymianie dobrych praktyk, a także w innych działaniach kontaktowych organizowanych przez Narodowe Agencje lub inne organizacje. Organizacje posiadające doświadczenie w realizacji projektów powinny dzielić się wiedzą z organizacjami, które mają mniejsze doświadczenie w tym zakresie, zapewniając im doradztwo, opiekę mentorską lub inne wsparcie. Ponadto, jeśli to możliwe, organizacje powinny zachęcać swoich uczestników do brania udziału w różnego rodzaju aktywnościach dla uczniów, a także do działania w sieciach Erasmus.

Nasz Erasmus+

ERASMUS+   Numer projektu 2022-1-PL01-KA121-VET-000066139

Program został przygotowany przez Zespół Szkół Specjalnych nr 14 w Gorzowie Wlkp. przy współpracy z IB Berlin Brandenburg Frankfurt n/O.

Czas realizacji projektu 01.06.2022 - 31.08.2023 r. ( 15 miesięcy).

Uczestnikami projektu będzie 12 uczniów (2 grupy po 6 osób) - staż zagraniczny i 4 opiekunów   ( nauczyciele ZSS 14 - opiekunowie), 2 nauczycieli ZSS 14 - Job shadowing.

Podczas realizacji  przyznanej akredytacji , projekty będą obejmowały 48 uczniów (8 grup po 6 uczniów) i 24 opiekunów ( nauczyciele ZSS 14).

,

Opracowanie celów Planu Erasmusa było złożonym procesem, w który włączone było całe grono pedagogiczne, pracownicy administracyjni, uczniowie, rada rodziców oraz pracodawcy współpracujący ze szkołą w ramach praktycznej nauki zawodu.

Cele programu:

  • Zdobycie międzynarodowego doświadczenia zawodowego przez uczniów
  • Promocja równości, włączenia społecznego i rozwój kompetencji kluczowych.
  • Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez opracowanie efektów kształcenia i umiejętności zgodnych z systemem ECVET dla szkół branżowych kształcących młodzież ze specyficznymi trudnościami.
  • Podnoszenie jakości pracy szkoły i kwalifikacji zawodowych nauczycieli poprzez szkolenia zagraniczne i realizację projektów międzynarodowych.
  • Rozwój współpracy europejskiej szkoły opartej na działaniach międzynarodowych z instytucjami partnerskimi.

 

Nasze działania skupiać się będą na uczniach, którzy niebawem wejdą na rynek pracy będą to uczniowie klasy II i III kształcący się w zawodach kucharz, pracownik pomocniczy obsługi hotelowej, pomocnik pomocniczy fryzjera.

Są to uczniowie, którzy w klasie I odbywali już praktyki zawodowe i są zapoznani ze specyfiką pracy u pracodawców zewnętrznych.

Kolejnym etapem przygotowania do samodzielnego funkcjonowania w życiu dorosłym będzie przygotowanie językowo-kulturowo- pedagogiczne oraz  2 tygodniowe praktyki zagraniczne.

Uczniowie zostaną wybrani w procesie jawnej rekrutacji z zachowaniem zasady równości oraz aktywizacji osób zagrożonych wykluczeniem społecznym  do udziału w projekcie.